SCHOONHEID VAN SNELHEID
Maserati 8CM Monoposto Grand Prix car
Tazio Nuvolari
Tazio Nuvolari won meer dan 150 races, waaronder 24 Grand
Prix, 2 Mille Miglia’s, en Le Mans.
TAZIO NUVOLARI EN
DE MASERATI 8CM
Belgische Grand Prix 1933
Tazio Nuvolari kocht de Maserati 8CM Monoposto in 1933 van Raymond Sommer. Hij liet in datzelfde jaar het chassis bij de Belgische autofabriek Imperia verstevigen en maakte de auto klaar voor het Grand Prix kampioenschap. Ondanks dat hij in 1933 uitkwam voor Scuderia Ferrari nam hij in de Maserati deel aan de Belgische Grand Prix van dat jaar. Hij startte ver achteraan, maar lag na 1 ronde al voorop en hield die positie vast. De Bugatti’s van Varzi en Dreyfus eindigden respectievelijk als tweede en derde.
Il Mantovano Volante
Tazio Nuvolari, uit het Italiaanse dorpje Mantova, werd ook wel Il Mantovano Volante genoemd (The Flying Mantuan) en was in zijn tijd voor velen de beste coureur ter wereld. “De grootste van het verleden, het heden en de toekomst”, aldus Ferdinand Porsche. Ondanks dat zijn carrière werd onderbroken door de Tweede Wereldoorlog, won Nuvolari meer dan 150 races, waaronder 24 Grand Prix, twee Mille Miglia’s en de 24-uursrace van Le Mans. Hij behoorde niet alleen tot de beste coureurs die ooit hebben geracet, hij was ook een van de dapperste. Talloze gebroken botten, snijwonden en brandwonden hebben hem zelden lang uit de cockpit gehouden.
Een saai einde
Zijn grootste wens was om te sterven in een raceauto. Maar door zijn uitzonderlijke talent werd deze wens nooit in vervulling gebracht. De ‘Vliegende Mantuaan’ liet in 1953 op 61-jarige leeftijd het leven in zijn bed. In Mantova staat het Museo Tazio Nuvolari, waar zijn leven letterlijk ligt uitgestald.
Maserati 8CM Monoposto Grand Prix Car
Drie beroemde coureurs hebben in deze eerste monoposto (eenzitter) van Maserati gereden: Nuvolari, Taruffi en Sommer. Nadat Nuvolari er de Belgische Grand Prix mee had gewonnen werd de auto doorverkocht aan Piero Taruffi. Hij behaalt er de derde plaats mee in de Coppa Acerbo. Door reglementswijzigingen wordt de auto later ingezet in de Grand Prix van Zuid-Afrika in 1937 en 1938. In 1988 is de Maserati verworven door het Louwman Museum en de rest is geschiedenis.