De tentoonstelling ‘Silver Arrows. Mercedes-Benz Racing Cars of the 1950’s’ is de tweede Silver Arrows-expositie in het Louwman Museum. Van oktober 2012 tot en met januari 2013 waren er Mercedes-Benz racewagens uit de periode 1934-1939 te zien. De nieuwste tentoonstelling beslaat het tijdperk 1952-1955.
De Argentijnse coureur Juan Manuel Fangio pakte in 1954 en 1955 de Formule 1-titel met de gestroomlijnde 2,5 liter Mercedes-Benz W 196 R. In het Louwman Museum is eveneens de auto met startnummer 10 te zien. Stirling Moss reed deze op 19 juni 1955 naar de tweede plek in de Grand Prix van Nederland. Teamgenoot Fangio won de race.
Verder zijn er de speciale 300 SLR met luchtrem (W 196 S), die in 1955 het Wereldkampioenschap Sportwagens op zijn naam schreef, en de 300 SL ‘Gullwing’ (W198). Andere bijzondere tentoonstellingsstukken zijn de 300 SLR ‘Uhlenhaut Coupé’ en de snelle racetransporter ‘Blue Wonder’. Die laatste werd speciaal gebouwd voor het raceseizoen van 1955 om de racewagens van Mercedes-Benz zo snel mogelijk van de fabriek naar het circuit te brengen. De ‘Uhlenhaut Coupé’ werd ontwikkeld voor het seizoen 1956, maar deed nooit mee aan races omdat Mercedes-Benz in 1955 besloot om te stoppen met autosport. Hij werd echter beroemd als de auto van Rudolf Uhlenhaut, die toen testdirecteur was bij Daimler-Benz.
Het Louwman Museum is sinds 2010 op de huidige locatie gevestigd en bezit de oudste publiek toegankelijke privécollectie ter wereld. Op een oppervlak van 10.000 vierkante meter is in Den Haag een bijzondere verzameling auto’s en automobiele kunst te zien.
Het museum komt voort uit de collectie van Pieter Louwman, die zijn oorsprong vindt in 1930. De zoon van de oprichter, Evert Louwman, is nu directeur van het Louwman Museum, dat is opgedeeld in de categorieën ‘The Dawn of Motoring’, ‘Motoring’, ‘Racing’ en ‘Luxury’. Bijzonder aan de collectie: het Louwman Museum heeft de grootste verzameling Spykers ter wereld. De in 1887 gebouwde De Dion-Bouton et Trépardoux van het museum wordt gezien als de op één na oudste auto ter wereld.
Voor 2010 was de verzameling van de familie Louwman verdeeld over twee locaties: het Nationaal Automobiel Museum in Leidschendam en de Louwman Collection in Raamsdonksveer. Daarna is de collectie samengevoegd in het huidige, drie verdiepingen tellende gebouw, dat is ontworpen door de Amerikaanse architecten Michael Graves en Gary Lapera.
In samenwerking met Mercedes-Benz Classic presenteert het Louwman Museum in Den Haag van 7 juli tot en met 2 september 2018 een speciale tentoonstelling van klassieke Mercedes-Benz racewagens uit de jaren vijftig. Er zijn er in totaal zeven te zien: van de 300 SL tot de 300 SLR en van de Formule 1-wagen W 196 R tot de ‘Blue Wonder’-racetransporter.
De tentoonstelling ‘Silver Arrows. Mercedes-Benz Racing Cars of the 1950’s’ is de tweede Silver Arrows-expositie in het Louwman Museum. Van oktober 2012 tot en met januari 2013 waren er Mercedes-Benz racewagens uit de periode 1934-1939 te zien. De nieuwste tentoonstelling beslaat het tijdperk 1952-1955.
De Argentijnse coureur Juan Manuel Fangio pakte in 1954 en 1955 de Formule 1-titel met de gestroomlijnde 2,5 liter Mercedes-Benz W 196 R. In het Louwman Museum is eveneens de auto met startnummer 10 te zien. Stirling Moss reed deze op 19 juni 1955 naar de tweede plek in de Grand Prix van Nederland. Teamgenoot Fangio won de race.
Verder zijn er de speciale 300 SLR met luchtrem (W 196 S), die in 1955 het Wereldkampioenschap Sportwagens op zijn naam schreef, en de 300 SL ‘Gullwing’ (W198). Andere bijzondere tentoonstellingsstukken zijn de 300 SLR ‘Uhlenhaut Coupé’ en de snelle racetransporter ‘Blue Wonder’. Die laatste werd speciaal gebouwd voor het raceseizoen van 1955 om de racewagens van Mercedes-Benz zo snel mogelijk van de fabriek naar het circuit te brengen. De ‘Uhlenhaut Coupé’ werd ontwikkeld voor het seizoen 1956, maar deed nooit mee aan races omdat Mercedes-Benz in 1955 besloot om te stoppen met autosport. Hij werd echter beroemd als de auto van Rudolf Uhlenhaut, die toen testdirecteur was bij Daimler-Benz.
Het Louwman Museum is sinds 2010 op de huidige locatie gevestigd en bezit de oudste publiek toegankelijke privécollectie ter wereld. Op een oppervlak van 10.000 vierkante meter is in Den Haag een bijzondere verzameling auto’s en automobiele kunst te zien.
Het museum komt voort uit de collectie van Pieter Louwman, die zijn oorsprong vindt in 1930. De zoon van de oprichter, Evert Louwman, is nu directeur van het Louwman Museum, dat is opgedeeld in de categorieën ‘The Dawn of Motoring’, ‘Motoring’, ‘Racing’ en ‘Luxury’. Bijzonder aan de collectie: het Louwman Museum heeft de grootste verzameling Spykers ter wereld. De in 1887 gebouwde De Dion-Bouton et Trépardoux van het museum wordt gezien als de op één na oudste auto ter wereld.
Voor 2010 was de verzameling van de familie Louwman verdeeld over twee locaties: het Nationaal Automobiel Museum in Leidschendam en de Louwman Collection in Raamsdonksveer. Daarna is de collectie samengevoegd in het huidige, drie verdiepingen tellende gebouw, dat is ontworpen door de Amerikaanse architecten Michael Graves en Gary Lapera.