Na de Eerste Wereldoorlog was er in Europa gebrek aan bijna alles. Om de mobiliteit te bevorderen werd in verschillende Europese landen een gunstige belasting ingevoerd op auto’s van maximaal 350 kilo en 1100 cc motorinhoud. Deze zogenaamde cyclecars boden ruimte aan niet meer dan 3 personen. Overal ontstonden fabriekjes, werkplaatsen, garages en schuren, waar een enorme variëteit aan voertuigjes werd geproduceerd. Alleen Parijs en omstreken telde al meer dan 100 grote en kleine autofabrikanten.
De voertuigjes die aan de cyclecar-wetgeving voldeden, beschikten door hun lage gewicht en relatief krachtige motor vaak over zeer sportieve eigenschappen. Elk merk cyclecar had dan ook wel een speciale race-uitvoering.
Niet alle auto’s werden in de jaren twintig vanaf de fabriek voorzien van een carrosserie. Ook externe carrosseriebouwers maakten er handgemaakte carrosserieën voor. Natuurlijk waren die volgens de laatste mode. Zoals de houten skiff; een zeer luxe en sportieve carrosserievorm die in de uitbundige jaren twintig – de tijd van de Charleston – zeer in zwang was. Een skiff sprak vooral de (rijke) jeugd aan. Het was een voiturette voor de happy few!
De expositie toont de evolutie van een uiterst eenvoudige cyclecar naar een volwaardige race-auto’s voorzien van allerlei, soms merkwaardige carrosserieën.
Tamplin, 1921
Zelfdragende carrosserie van vezelplaat
D’Yrsan course, 1928
Gesaboteerd in de GP van Spa 1932
Bédélia BD2, 1913
De moeder aller cyclecars
Bédélia BD2 MG, 1913
Eerste Franse cyclecar
Lombard AL3 Grand Prix, 1927
Gebouwd om te racen
Amilcar CC skiff, 1923
Zeer chique en zeer sportief
Salmson VAL 3, 1926 / Salmson VAL serie 3, 1926
Luxe en comfort
Villard Cyclecar Type 27, 1924
Minimalistisch, maar zeer geavanceerd
Bignan AL22, 1922
Een Salmson in vermomming
Salmson GS8-GSS GP, 1928
Uniek exemplaar met dubbele nokkenassen
Sandford GS, 1927
290 kilo en 140 km/u!
Amilcar CC, 1921
Nog in de eerste lak
Amilcar CGSs, 1927
Wendbaar, maar ook (relatief) comfortabel en betrouwbaar.
Amilcar CGS Duval Coupe, 1926
Uniek exemplaar ontworpen door Charles Duval
Peugeot Bébé, 1913
Een echte Bugatti
Mauser Einspur-auto, 1923
Een twee-wielige ‘auto’
Morgan Runabout Deluxe, 1922
Origineel met elektrische verlichting en starter
Amilcar Torpedo C4C, 1922
Originele vier-persoons uitvoering
Salmson AL3, 1923
Geheel origineel maar volledig hersteld
Sénéchal voiturette 7 CV, 1924
Topsnelheid van 90 km/u met slechts 7 pk
Salmson San Sebastian Grand Prix, 1926
Nog origineel en nooit volledig gerestaureerd
BNC 529 SPA, 1929
Deelnemer aan de 1936 Bol d’Or endurance
Austin 7 Sports Ulster TT, 1930 / Austin ES Sport, 1930
De eerste Britse auto die succesvol was in de Mille Miglia
Amilcar C6 Course Cliente, 1931
Eerste in zijn klasse op de Mont Ventoux in 1932
Amilcar CGS Grandsport, 1925
Heeft een actief leven gehad in Engeland
Benjamin Torpedo Type C, 1921
Een van de weinige Amerikaanse cyclecars
Tricyclecar Gillet, 1937
Van motorfiets naar lichtgewicht cyclecar
Amilcar CGS3, 1926
Bijzondere Nederlandse historie
Sima Violet
Een bijzondere cyclecar
Bédélia
Groot aanpassingsvermogen