Stap in de geschiedenis van Goodwood Festival of Speed
In West-Sussex ligt het befaamde Goodwood House: een landgoed met een eigen circuit, vliegveld, paardenrace baan en de fabriek van Rolls Royce. Het circuit is in 1966 gesloten omdat het niet meer aan de hedendaagse eisen kon voldoen. In 1972 eiste het circuit tijdens een testrit het leven van Bruce McLaren, de oprichter van McLaren Cars. Vanaf 1993 heeft the Duke of Richmond and Gordon besloten om de Britse racehistorie terug te brengen naar Goodwood. Niet op het circuit, maar een zogenaamde hill climb langs Goodwood House. Het evenement werd gedoopt als Festival of Speed: “the worlds greatest celebration of motorsport and car culture”. Het bleek een geweldig succes, iedere editie is ondanks de 150.000 tickets ruim van tevoren uitverkocht!
Het Louwman Museum & Goodwood
Unieke exemplaren in actie tijdens het Festival of Speed
De mooiste en meest bijzondere historische race auto’s ter wereld zijn tijdens het Festival of Speed te zien, horen en ruiken. Het Louwman Museum is door de jaren heen een vaste gast. Vrijwel ieder jaar worden er auto’s raceklaar gemaakt voor de 1,16 mijl sprint omhoog tussen strobalen en langs Goodwood House.
Maar er is meer te zien op Goodwood, zoals de zeepcar competitie en een Motor Show waar nieuwe auto’s worden gepresenteerd. Er zijn airshows door het Red Arrows team van de RAF, tentoonstellingen met auto-gerelateerde kunst, een Concours d’Elegance en een supercar paddock. En in de bossen van het landgoed geven rallyekanonnen demonstraties. Kortom: echt een must see!
Jaguar D-Type XKD 606
In 1957 wint Jaguar met deze D-Type XKD 606 de 24-uurs race van Le Mans. De XKD 606 voltooit dus in 1957 de hattrick voor Jaguar met drie opeenvolgende Le Mans-overwinningen. De auto heeft een recordafstand gereden van 4.397 kilometer met een gemiddelde snelheid van 183 km/u, een record dat vier jaar standhoudt.
Lees meerMaserati 8CM Monoposto Grand Prix Car
Drie beroemde coureurs hebben in deze eerste monoposto (eenzitter) van Maserati gereden: Nuvolari, Taruffi en Sommer. Raymond Sommer koopt in 1933 twee van deze auto’s en racet met een van de twee in Monaco, waarbij hij erachter komt dat het chassis te zwak is voor de krachtige motor. Hij verkoopt de auto’s terug aan de fabriek, waarna Tazio Nuvolari ze overneemt.
Lees meerToyota Camry Nascar
Met deze Toyota Camry stock car, uitgerust met een 850 pk sterke, 5,9 liter achtcilinder motor rijdt Martin Lee Truex Jr. in 2013 de NASCAR Sprint Cup voor het Michael Waltrip Racing Team. Hoogtepunt is de race op de Sonoma Raceway in Californië, waar Truex vanuit de 14e positie de Camry naar de overwinning brengt met acht seconden voorsprong op de nummer twee.
Lees meerBugatti Type 18 Sports Two-Seater ‘Black Bess’
Deze Bugatti is de vierde uit een serie van zeven stuks van het Type 18 en kan met zijn zeer sterke 5,0 liter motor van 100 pk een topsnelheid van 150 km/u bereiken. De carrosserie is van Henri Labourdette, van wie elders in het museum de Panhard & Levassor ‘Skiff’ staat. De kuipstoeltjes, die nog steeds de originele lederen bekleding uit 1913 hebben, zijn schuin achter elkaar geplaatst, zodat de chauffeur en de passagier elkaar niet in de weg zitten.
Lees meerLancia D23 Spyder Pininfarina
Tijdens zijn debuutrace in de Gran Premio di Monza voor sportwagens behaalt deze Lancia D23 een tweede plaats met Felice Bonetto aan het stuur. De kleur blauw is uitzonderlijk voor een Italiaanse raceauto. In deze kleur start de auto op Monza in 1953. Dit is de enig overgebleven originele Lancia D23.
Lees meerFerrari 375 Indianapolis
De Indy 500 wordt in 1950 door de autosportfederatie FIA ook opgenomen in het Formule 1-wereldkampioen-schap. Twee jaar later modificeert Ferrari vier 4,5 liter Grand Prix-racers. De Amerikaanse Ferrari-importeur Luigi Chinetti verkoopt er drie aan klanten en een vierde wordt door de fabriek zelf ingezet, met hun topcoureur Alberto Ascari aan het stuur.
Lees meerLagonda V12 Le Mans Works Team Car
Deze Lagonda V12 is de winnaar in zijn klasse op Le Mans in 1939. Bentley past de V12 aan en brengt de oorspronkelijke 180 pk omhoog naar 206. Hij bespaart gewicht door lichter staal te gebruiken en door gaten in de chassisbalken te boren, die afgedekt worden met aluminium platen. Vanwege het startnummer krijgt de auto de bijnaam ‘Old Number 5’.
Lees meer