Nieuw in de collectie: de Witkar
Deze elektrische auto was de eerste deelauto ter wereld. Bedenker en ontwerper Luud Schimmelpennink, een zogenaamde provo, wilde hiermee iets doen tegen de verkeersproblemen.
De stad Amsterdam slibde dicht – waarom moest iedereen een eigen auto hebben? De Witkar, geïntroduceerd in 1972, was zijn tijd ver vooruit. Moest je in het begin nog met munten betalen, al snel kon je dit met een eigen, gecodeerde magneetsleutel doen. Nadeel van de Witkar was dat deze relatief vaak opgeladen moest worden. In 1974 werd daarom het eerste elektrische oplaadstation voor de Witkar geopend, snel gevolgd door 3 andere stations. Doelstelling was om uiteindelijk 25 stations en 150 Witkars te realiseren, maar dat bleek onhaalbaar. Voor 25 gulden per jaar en 10 cent per afgelegde kilometer kon je ‘levenslang’ gebruikmaken van deze voertuigen. Enkele duizenden Amsterdammers werden lid van de vereniging, maar een doorslaand succes werd het niet. Toch duurde het nog tot 1988 dat de gemeente Amsterdam besloot het project op te heffen.