Louwman Museum op Goodwood Revival 2014
Het Louwman Museum was ook dit jaar vertegenwoordigd op het autosport evenement dat wordt gehouden op het circuit van Goodwood: de Revival Meeting.
Het circuit is aangelegd op het tracé van de randweg van het vliegveld dat door de Britse Luchtmacht aan het begin van de Tweede Wereldoorlog is aangelegd. Tussen 1948 en 1966 werd de baan intensief gebruikt voor zowel auto- als motorraces, maar het raakte in onbruik. In 1998 heeft de eigenaar van het landgoed, Lord March, het circuit in ere hersteld en sindsdien worden er jaarlijks enkele evenementen gehouden waaronder in september de, 3 dagen durende, Goodwood Revival Meeting.
Races
Geracet wordt met auto’s uit de periode ’48-’66 in verschillende klassen. Dit houdt in dat de toeschouwer (waarover later meer) zich kan vergapen aan auto’s zoals de Ferrari 250 GTO, Jaguar D-type, Maserati 250F en BRM’s. Hiermee wordt op het scherpst van de snede om een podiumplaats gestreden. Ook historische toerwagens zijn van de partij; zo is het een fantastisch gezicht om Jaguar Mk VII’s ’s al driftend opgejaagd te zien worden door miniscule Austin A35’s. Mini Coopers en Ford Lotus Cortina’s mengen zich ongegeneerd tussen Amerikaanse Ford Galaxie’s en Falcons. Ford GT40 in gevecht met McLaren-Chevrolets zorgen, alsof het allemaal niet genoeg is, voor veel spektakel, spanning en sensatie.
Who’s who
De Revival Meeting is niet alleen heel populair bij het auto-minnend publiek, ook komen beroemde coureurs uit heden en verleden graag acte de presence geven. De lijst gelauwerde coureurs is lang: Sir Stirling Moss, die overigens in 1962 op Goodwood bijna dodelijk verongelukte, is er ieder jaar bij. Net als Jackie Stewart, Danny Sullivan, Arturo Merzario, Derek Bell en vele anderen
Ook de BE’s (bekende Engelsen) als de komiek Rowan Atkinson, Nick Mason (drummer van Pink Floyd) en TV-presentator Tiff Needell zijn graag gezien en kunnen heel goed sturen. Om maar een paar te noemen.
Jaguar D-Type
Een icoon uit de autoracerij, de Jaguar D type werd dit jaar in het zonnetje gezet. Het Louwman Museum was uitgenodigd om met de Jaguar D-Type XKD 606, de auto waarmee coureurs Flockart en Bueb in 1957 de 24 uurs race van Le Mans wonnen, deel uit te maken van een indrukwekkend verzameling van 30 Jaguar D-Types en enkele XKSS-en (de ‘straat’ versie van de D-Type) om stil te staan bij het 60e jubileum van dit model. Iedere dag reden deze D-Types enkele snelle rondes achter elkaar bij wijze van eerbetoon aan dit legendarische model.
Earls Court
Op het binnenterrein van het circuit is de gevel van het oude Londense Earls Court nagebouwd. Earls Court was tientallen jaren lang de plek waar de London Motor Show gehouden werd. Het Engelse equivalent van “onze” RAI. Binnen werd de door Giugiaro ontworpen Maserati Medici show car uit het Louwman Museum tentoongesteld, samen met andere ‘cars of the future’; auto’s die toen ze voor het eerst gepresenteerd werden, radicaal anders waren dan wat in die tijden op de weg te zien was. Onder anderen stonden prachtexemplaren van de Alfa Romeo Montreal, De Tomaso Mangusta en de Facel Vega II opgesteld.
Bezoekers en kledingvoorschrift
In de Britse pers werd dit evenement omschreven als “living theatre”. Het is namelijk zo, dat alles op en aan het circuit consequent in de stijl van de gloriejaren van het circuit (de jaren 40-50-60) is: de auto’s, de gebouwen, geluidsinstallaties, hulpdiensten maar ook het publiek wordt geacht zich te verkleden. Voor wie geen geschikte kledij heeft meegenomen, bieden de vele winkels bij de ingang (!) uitkomst. Want wie niet meedoet en in spijkerbroek en t-shirt verschijnt, valt verschrikkelijk uit de toon.
Over the Road
Wie in 2015 van plan is om het evenement te bezoeken moet er wel bijtijds bij zijn – dit jaar waren de kaartjes voor de zaterdag al twee maanden eerder uitverkocht. Maar ook zonder toegangskaart hoeft de autoliefhebber zich niet te vervelen: een deel van het evenement speelt zich af buiten het circuit, aan de overkant van de toegangsweg. Daar staan honderden winkeltjes, een vintage kermis. De potentiële kopers van oude auto’s kunnen terecht in de veilinghal van Bonhams of bij handelaren van klassieke voertuigen.
Wil men “kijken, kijken niet kopen” dan is er het oldtimer parkeerterrein daar te vinden. Daar wordt de ‘pride and joy’ van bezoekers uitgestald – bijna zover het oog reikt. Duizenden klassiekers, van uiteenlopende merken. Sommige vergeten huis-tuin-en-keuken automerken zoals Standard, Triumph, Jowett, Wolseley, Riley of Hillman, maar ook veel exclusieve auto’s, waarmee de bezoekers gewoon over de weg gekomen zijn.
Voor een uitgebreide impressie van dit evenement kunt u hieronder de slideshow bekijken met foto’s gemaakt door redactielid Phil Seed.
Phil Seed