London to Brighton Veteran Car Run 2013
Twee auto’s uit de collectie rijden dit jaar de London to Brighton run
In Engeland mochten de eerste voertuigen, volgens de zogenaamde ’Locomotive Act’ uit 1878, binnen de bebouwde kom hooguit met een snelheid van drie kilometer per uur rijden.
Daarbuiten was maar liefst het dubbele toegestaan! Tevens moest er binnen de bebouwde kom een man met een rode vlag voor het voertuig lopen als waarschuwing voor het naderende “monstergevaar”.
In 1896 werd deze zogenaamde ‘Red Flag Act’ afgeschaft en werd middels de ’Locomotives on Highways Act’ de maximumsnelheid verhoogd tot 20 kilometer per uur. Om dat te vieren werd er dat jaar een rit van Londen naar de kustplaats Brighton georganiseerd. Deze rit werd de ’Emancipation Run’ genoemd. De gedachte was dat door het opheffen van de oude wet de auto geëmancipeerd was.
De ‘Emancipation Run’ werd volgens gehee Engelse traditie afgewerkt; na een ongetwijfeld stevig ontbijt werd de ’Red Flag’ ceremonieel verscheurd. Vergezeld door een escorte van talrijke fietsers zetten de 33 deelnemers zich in beweging richting Brighton, alwaar er 17 aankwamen. Hoewel dat in de annalen niet vermeld wordt, werd de ”winnaar’ met scheve ogen aangekeken. Het was namelijk een Duryea, een auto van Amerikaanse makelij. Het was de allereerste keer dat een Amerikaanse auto in Europa reed en meteen was het ”prijs’!
Sinds 1927 wordt deze zogenaamde ‘London to Brighton Run’ jaarlijks gehouden. Alleen de Tweede Wereldoorlog zorgde voor een kortstondige onderbreking. Dit was niet omdat het aan belangstelling ontbrak, maar omdat de benzine op de bon was! Vanaf 1947 tot op heden vindt jaarlijks de ’Run’ plaats. Deelname is beperkt tot auto’s van vóór 1905.
Vanuit een heel bescheiden start is deze ’Run’ uitgegroeid tot de allergrootste in zijn soort. Meer dan 500 auto’s nemen deel aan dit evenement. De route die moet worden afgelegd is niet al te lang (87 km), maar de echte uitdaging is het glooiende karakter van de wegen. Met in veel gevallen niet meer dan 10 pk ter beschikking en twee of meer mensen aan boord, wordt een groot inschattingsvermogen van de chauffeur verwacht. Hij moet namelijk in de aflopende stukken voldoende snelheid maken om de hellingen opwaarts ’veilig’ te halen. Het remvermogen van auto’s van voor 1905 is zeer beperkt en vormt een extra handicap. Gelet op de weersgesteldheid begin november (’hier en daar een bui’, meestal hier) wordt door de passagiers duwen niet op prijs gesteld.
Tegen de achtergrond van deze rit werd in 1953 een romantische filmkomedie opgenomen, getiteld ‘Genevieve’.
Hoofdrolspelers waren twee auto’s die tot de vaste collectie van het Louwman Museum behoren: een Darracq uit 1904, de naamgeefster van de film, en een groene Spyker Double Phaeton, die weliswaar uit 1905 dateert, maar voor de film vormde dat geen probleem. De film ‘Genevieve’ gaf een enorme impuls aan de interesse voor klassieke auto’s.
Dit jaar vindt de London to Brighton Run plaats op zondag 3 november. De ruim 500 auto’s uit de begintijd vertrekken één voor één vanaf 07:02 uur vanuit Hyde Park, in het centrum van Londen. Enkele uren later komen de eerste auto’s aan in Brighton, aan de zuidkust van Engeland.
Net als in voorgaande jaren neemt ‘Genevieve’ uit de film weer deel. Ook de Napier Gordon Bennet racer uit 1903 zal van de partij zijn. Met de ca. 100 pk zal het parcours zelf geen probleem zijn maar het is de bedoeling dat de deelnemers niet harder dan 20 km/u gemiddeld over het parcours rijden. Voor zover bekend wordt er tijdens de rit niet ’geflitst’.
Het Louwman Museum heeft een rijke geschiedenis betreffende deelname aan de London to Brighton Run. De Peugeot uit 1895 is zelfs nog voorzien van het nummer “1”, het startnummer van toentertijd de oudste deelnemende auto. Ook meerdere Benz-automobielen uit de collectie hebben de ’Run’ door hun aanwezigheid opgeluisterd.