Parijs-Madrid 1903
Bij de race Parijs-Madrid in 1903, de laatste belangrijke en meest rampzalige race over de openbare weg, stonden 216 teams aan de start. De coureur en monteur waren volledig verantwoordelijk voor alle reparatie- en onderhoudswerkzaamheden aan de auto’s gedurende de lange race, waarbij uitsluitend gebruik werd gemaakt van gereedschap en reserveonderdelen die meegenomen waren. Geen enkele hulp van buitenaf, in welke vorm dan ook, mocht worden ingeroepen, op straffe van diskwalificatie.
Tijdens de eerste run van de dag na 320 km raceten Marcel Renault en Léon Théry zij aan zij toen Renault uitweek, vervolgens een boom raakte en uiteindelijk aan zijn verwondingen overleed; zijn monteur was ook zwaar gewond. Het overlijden van Marcel Renault was een klap voor de Franse auto-industrie. De twee broers, Marcel en Louis, hadden in 1898 de Renaultfabriek in Billancourt opgericht.
Aan het einde van de dag kwamen slechts 38 van de 216 starters binnen de tijdslimiet in Bordeaux aan. Gezien het afschuwelijke aantal ongevallen na slechts één dag racen, hebben de Franse en Spaanse autoriteiten verder racen verboden.