4.8 uit 5 op Google
Open van dinsdag t/m zondag 10:00 - 17:00u
0
Welkom Maak hieronder uw keuze

F1 Legends

Stap in de geschiedenis van de Grand Prix van Zandvoort tijdens de unieke expositie F1 Legends in het Louwman Museum. Acht F1 auto’s van legendarische coureurs die in de periode van 1948 tot 1970 aan de Grand Prix van Zandvoort deelnamen zijn te bewonderen.

F1 Legends Ascari, Fangio en Clark
Topstukken van de overzichtstentoonstelling zijn ongetwijfeld de winnende Ferrari 500 F2 (1952/53) van Alberto Ascari, de winnende Mercedes-Benz W196 (1955) van Juan Manuel Fangio én de winnende Lotus 33 (1965) van Jim Clark.

In 1952 en 1953 werd Ascari F1 wereldkampioen in zijn Ferrari 500 F2, mede door zijn overwinningen op Zandvoort in beide jaren. In het seizoen 1953 behaalde hij maar liefst zeven overwinningen op rij. Een record dat standhield tot
2013. Alberto Ascari was de eerste wereldkampioen voor Ferrari.

In 1954 en 1955 werd Juan Manuel Fangio F1 wereldkampioen. In 1955 behaalde Fangio met zijn Mercedes-Benz W196 de enige overwinning van
Mercedes-Benz op Zandvoort tot dusver. Juan Manuel Fangio wordt beschouwd als de beste coureur uit de jaren vijftig. Zijn record van vijf wereldtitels in de Formule 1 hield 46 jaar lang stand.

In 1963 en 1965 werd Jim Clark F1 wereldkampioen. Met zijn Lotus 33, voorzien van de Coventry Climax V8-motor, behaalde hij op Zandvoort in 1965 de overwinning. Clark is met vier overwinningen op Zandvoort recordhouder en wordt beschouwd als de beste autoracer uit de jaren zestig.

Meer F1 Legends
Ook de Talbot Lago T26C (1950/51) van de Franse coureur Louis Rosier, de BRM P25 (1959) van de Zweed Jo Bonnier en de Lotus 49 van Graham Hill die de Grand Prix van Zandvoort wisten te winnen maken deel uit van de tentoonstelling. Louis Rosier zegevierde op Zandvoort in 1950 en 1951 toen de Grand Prix nog niet officieel meetelde voor het F1 wereldkampioenschap. Jo Bonnier behaalde in 1959 zijn enige F1 overwinning uit zijn carriëre tijdens de Grand Prix van Nederland.

F1 Legend Graham Hill
De Lotus 49 van tweevoudig F1 wereldkampioen Graham Hill is ook van de partij. Niet Graham Hill maar Jim Clark bekroonde het debuut van deze auto in 1967 met een overwinning tijdens de Grand Prix van Zandvoort. De Lotus 49 was een revolutionair ontwerp. De nieuwe Ford DVF-Cosworth V8-motor maakte deel uit van het chassis, iets wat tot dan toe zelden was voorgekomen. Van 1967 tot en met 1983 werden maar liefst 155 Grand Prix gewonnen door een auto met een DFV-Cosworth V8.

Nederlandse F1 Legends
De HWM – ALTA (1952) van Dries van der Lof en de Porsche 718 (1960) van Carel Godin de Beaufort maken de grid compleet. Dries van der Lof was, samen met Jan Flinterman, de eerste Nederlander die startte in een F1 race. Met zijn HWM – ALTA nam hij in 1952 deel aan de Grand Prix van Zandvoort maar reed onvoldoende rondes om geklasseerd te worden. Carel Godin de Beaufort behaalde in 1962 een zesde plaats op Zandvoort zijn eerste WK-punt.

Techniek
De expositie F1 Legends geeft een prachtig beeld van de technische ontwikkeling binnen de Formule 1 in de periode 1948-1970. Reglementswijzigingen waren ook destijds van invloed op onder meer de maximale cilinderinhoud én of wel of niet een compressor toegepast mocht worden. De evolutie is zichtbaar van een conventioneel buizenframe naar een zogenaamd monocoque chassis dat veel stijver was en waarbij de motor achterin in plaats van voorin werd geplaatst.

F1 Legends

Step into the history of the Zandvoort Grand Prix during the unique exhibition of F1 Legends in the Louwman Museum. On display are Eight F1 cars of legendary drivers that took part in the Dutch Grand Prix between 1948 and 1970.

F1 Legends Ascari, Fangio and Clark
Highlights of the special exhibition are undoubtedly the winning Ferrari 500 F2 (1952/1953) driven by Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio’s victorious Mercedes-Benz W196 (1955) and the winning Lotus 33 (1965) driven by Jim Clark.

Ascari won the world title in 1952 and 1953 due in part to both victories at Zandvoort in his Ferrari 500 F2. In the 1953 season he had no fewer than seven successive wins, a record that stood until 2013. Alberto Ascari was Ferrari’s first World Champion.

In 1954 and 1955 Juan Manuel Fangio became the F1 world champion. In 1955 Fangio in his Mercedes-Benz W196 claimed the only win for Mercedes-Benz at Zandvoort to this date. Juan Manuel Fangio is widely regarded as the best racing driver of the 1950s. His record of five
world titles in Formula 1 stood for 46 years.

In 1963 and 1965 Jim Clark became F1 world champion. He won at Zandvoort in 1965 in his Lotus 33 with the Coventry Climax V8-engine. Clark holds the record of four wins at Zandvoort and is regarded as the best racing driver of the 1960s.

More F1 Legends
The Talbot Lago T26C (1950/51) driven by Frenchman Louis Rosier, the BRM P25 (1959) of Swedish driver Jo Bonnier and the Lotus 49 driven by Graham Hill who all won Grand Prix races at Zandvoort are also on display at the exhibition. Louis Rosier won at Zandvoort in 1950 and in 1951 when the Grand Prix did not yet officially count towards the F1 championship. Jo Bonnier won the 1959 Dutch Grand Prix in a BRM 25. It was the only F1 victory of Bonnier's career.

F1 Legend Graham Hill
The Lotus 49 of two-time F1 world champion Graham Hill is also on display. However, it was actually Jim Clark who won the Lotus 49’s debut race at Zandvoort in 1967. The Lotus 49 was a revolutionary design. The new Ford DFV-Cosworth V8 engine formed a structural part of the chassis, a technology seldom seen before that time. Between 1967 and 1983 no fewer than 155 Grand Prix races were won by a car powered by a DFV-Cosworth V8 engine.

Dutch F1 Legends
The HWM – ALTA (1952) of Dries van der Lof and the Porsche 718 (1960) of Carel Godin de Beaufort complete the grid. Dries van der Lof was, together with Jan Flinterman, the first Dutchman to compete in a F1 race. He took part in the 1952 Zandvoort Grand Prix in his HWM – ALTA but retired from the race and was not classified. Carel Godin de Beaufort finished in sixth place at Zandvoort in 1962 scoring his first championship point.

Technology
The F1 Legends exhibition offers an excellent overview of the technological development within Formula 1 between 1948 and 1970. Just as today, rule changes influenced for example maximum engine displacement and whether or not a supercharger could be used. Visitors can observe the evolution from the conventional space frame or tubular chassis to the more rigid monocoque chassis and also the location of the engine which moved from the front of the car to the rear.

0

Uw mandje is leeg