SCHOONHEID VAN SNELHEID
Baja 1000
DE BAJA 1000:
‘SPEELTUIN VAN DE DUIVEL.’
De Baja Boot buggy werd, met behulp van NASA-
ruimtevaarttechnologie, in slechts 28 dagen gebouwd voor de
Baja 1000.
STEVE MCQUEEN EN
DE BAJA BOOT BUGGY
Steve McQueen
Steve was bezeten door snelheid, op 2 en 4 wielen. De legendarische achtervolging met een Mustang GT in zijn eerste film Bullitt was de start voor zijn echte passie: zelf een film maken over autoraces. Het werd ‘Le Mans’. Steve schreef zich in voor de echte race en er was geen script, want alles moest gebaseerd zijn op de realiteit. Ondanks het voor die tijd duizelingwekkende budget van 60 miljoen dollar bleek de film echter geen succes.
Too fast, too young
Steve McQueen leefde op topsnelheid en bepaalde in zijn carrière altijd zelf wat goed of slecht voor hem was. Hij toonde daarin een sprekende gelijkenis met James Dean, en volgde hem ook op als het gaat om hoofdrollen, positie als cool persoon en het rijden in een Porsche. Het grote verschil was dat Steve niet achter het stuur van zijn Porsche kwam te overlijden, maar door de gevolgen van asbestkanker. Steve werd slechts 50 jaar oud.
De Baja 1000
De Baja 1000 is een tocht van 1000 mijl over het schiereiland Baja California in Mexico, onheilspellend bekend als ‘The Devils Playground’. Steve had een bijzondere relatie met deze race: van 1967 tot 1975 was hij van de partij. In 1969 nam Steve samen met navigator Harold Daigh met een speciale Baja Boot buggy deel aan deze helse rally. De race verliep na de start volgens plan en ze reden vooraan mee. In snelle secties vlogen ze met de buggy 50 tot 70 voet hoog door de lucht en dat vroeg veel van de techniek. Na 237 mijl was het einde verhaal toen de transmissie plofte.
De Baja Boot buggy
De vierwielaangedreven Baja Boot buggy is gebouwd door Vic Hickey. Vic was een van de beste ingenieurs van General Motors. GM had destijds echter een “niet-racen” beleid, dus werd de Baja Boot buggy in slechts 28 dagen onder dekking van de duisternis in Hurst, Michigan gebouwd. Ze construeerden een frame van stalen buizen met onafhankelijke ophanging en installeerden een 450 pk sterke Chevrolet V8 motor achterstevoren om het unieke 4×4-systeem te vergemakkelijken. Na de test tijdens de Stardust 7-11 rally was de auto klaar voor de Baja 1000.