Never, never, never give up
Sir Winston Churchill is vooral bekend vanwege zijn optreden als de Britse premier tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij had als lid van de Grote Drie samen met Roosevelt en Stalin het belangrijkste aandeel in de toekomst van Europa. Zijn vlammende speeches zullen nooit worden vergeten. Net als zijn voorliefde voor sigaren en auto’s. Zijn Humber Pullman had daarom een extra grote asbak. Deze ondergewaardeerde limousine is weliswaar luxueus, maar niet zo opzichtig als een Rolls-Royce.
Liefde voor Ferrari
Prins Bernhard is geboren in Duitsland, maar kreeg als prins-gemaal van Juliana in 1936 het Nederlands staatsburgerschap. Naast zijn herkenbare witte anjer was Bernhard de allereerste president van het Wereld Natuur Fonds. En als fervent liefhebber van speciale Ferrari’s een persoonlijke vriend van Enzo Ferrari. Enzo roemde Bernhard als fijne klant en uitstekend chauffeur. Misschien wel de mooiste Ferrari van Bernhard staat in het Louwman Museum: de 500 Superfast Speziale. Voor die tijd een unieke creatie, want de motor, de kleuren van het interieur en van de lak, de achterlichten en omlijstingen werden speciaal voor Bernhard gemaakt!
Blauw racebloed
Jonkheer Carel Godin de Beaufort, heer van Maarn en Maarsbergen was de eerste Nederlander die een punt wist te behalen in het wereldkampioenschap van de Formule 1. En dat ook nog eens tijdens de Grand Prix van Zandvoort in 1962. Hij eindigde onder meer vóór Jim Clark, Dan Gurney en Jack Brabham, een uitzonderlijke prestatie. Zeker omdat hij bijna 2 meter lang was en 118 kilo woog. En ook omdat hij een van de laatste ‘gentleman racers’ was zonder fabrieksondersteuning. Carel heeft totaal aan 31 GP’s deelgenomen. Tijdens de training voor de Grote Prijs van Duitsland in 1964 verongelukte hij. Zijn favoriete Porsche 718 is te bewonderen bij de andere Formule 1 auto’s in het Louwman Museum.
Luchtschepen
Ferdinand Adolf Heinrich August Graf von Zeppelin was een Duits uitvinder en luchtvaartpionier. Hij bouwde een sigaarvormig luchtschip gevuld met waterstof. Omdat het schip ‘lichter dan lucht’ was, kon het worden ingezet worden voor massatransport. Tijdens de Eerste Wereldoorlog bleken de schepen echter een te gemakkelijk doelwit voor lichtere vliegtuigen. Rampen en ongelukken ten slotte zorgden ervoor dat de Zeppelin uiteindelijk weer van het toneel verdween. Vanaf het Museumplein is de cockpit te zien van de Britse variant van de Zeppelin, de R34. En vanaf de eerste verdieping kun je een onvergetelijke blik werpen in de cockpit.
The Silver Phantom of Hyderabad
Wali-ud-Dowla, de Nawab (premier) van Hyderabad, geeft Rolls-Royce Motors Ltd. in Bombay eind 1925 de opdracht een exemplaar van de op dat moment nieuwe Phantom I te leveren, de opvolger van de Silver Ghost. De auto moet worden voorzien van een koetswerk van Barker, de vaste carrossier van Rolls-Royce. Omdat de Phantom is afgewerkt met gepolijst aluminium, wordt hij al snel bekend als ‘The Silver Phantom of Hyderabad’. De deurpanelen zijn van gepolijst teakhout. Achterin zijn twee opklapbare houten tafeltjes gemonteerd en er bevindt zich tevens een teakhouten kastje met daarin een camera, een verrekijker en waterflessen.
De Mercedes-Benz van de keizer
De allerlaatste keizer van Duitsland was Wilhelm II. Kleinzoon van de Britse koningin Victoria en verwant aan vele monarchen en prinsen. Tijdens de Novemberrevolutie vluchtte Wilhelm naar het neutrale Nederland. Hij slijt zijn dagen in ballingschap, eerst in Kasteel Amerongen en later op het landgoed ‘Huis Doorn’ in Doorn. Hij overlijdt daar in 1941. Tijdens zijn verblijf in Nederland was de Mercedes-Benz Type Nürburg 500 een belangrijke metgezel. De marinegrijze lak verraadt de keizers voorliefde voor de vloot. Vanwege de beveiliging waren chassis en onderstel versterkt worden. De auto is ook voorzien van vloerverwarming.