Talbot Lago T26 Grand Sport Coupe Saoutchik
Deze Talbot Lago is een automobiele sculptuur. Functie volgt hier vorm en niet andersom.
Dit soort auto’s kan niet meer afgezet worden tegen algemeen geldende maatstaven. De extravagante vormentaal is afkomstig van Jacques Saoutchik, een uit Wit-Rusland gevluchte meubelmaker die in 1906 bij Parijs zijn eigen carrosseriebedrijf opricht. Hij heeft maar één doel: doordringen tot de top van de automobielindustrie, wat hem in de jaren twintig uiteindelijk lukt.
De overdreven, bijna wulpse vormen en het overmatig gebruik van chroom zijn kenmerkend voor Saoutchiks ontwerpen. Het doet allemaal aan de weelderige jaren dertig denken, maar zo vlak na de oorlog past het niet meer. De wereld is bezig met wederopbouw en er is geen plaats meer voor dergelijke kostbare auto’s.
Er worden slechts 36 Grand Sports gebouwd. De Italiaanse majoor b.d. Antonio Lago, die in 1935 het noodlijdende Franse merk Talbot opkocht, heeft de naoorlogse kansen verkeerd ingeschat. Het merk behaalt nog wel wat racesuccessen, maar het gaat snel bergafwaarts.
Talbot Lago wordt in 1959 overgenomen door Simca. Enige jaren daarvoor heeft Saoutchik de activiteiten al beëindigd.