Stutz Bearcat
Een typerende ‘speedster’, deze Stutz ‘Bearcat’: laag chassis, sterke motor, weinig opsmuk.
Bij de eerste modellen ontbreken zelfs een kap, een voorruit en portieren. De viercilinder motor met zestien kleppen heeft bijna zes liter inhoud en een vermogen van 80 pk, wat tot zeer sportieve prestaties leidt.
De grootste concurrent van de Bearcat is de Mercer Raceabout. Eigenaars van een Mercer zeggen: ‘You have to be nuts to drive a Stutz’ (‘Je moet gek zijn om een Stutz te rijden’). Stutz-eigenaren daartegenover: ‘There’s nothing worser than a Mercer’ (‘Er is niets slechter dan een Mercer’). ‘Worser’ is weliswaar geen goed Engels, maar anders rijmt het niet.
De in Indianapolis gevestigde Ideal Motor Car Company van Harry C. Stutz maakt rond 1911 al succesvolle raceauto’s voor onder meer de ‘Indy 500’. In 1913 wordt de naam gewijzigd in Stutz Motor Company. Stutz overleeft de crisis niet en stopt in 1935.
Eind jaren zestig wordt de Stutz Motor Car of America opgericht, maar dit heeft niets met het oorspronkelijke Stutz te maken.