Steyr Type 55 Baby
Er is zeker gelijkenis tussen de Steyr 55 – liefkozend ‘Baby’ genoemd – en de Volkswagen Kever.
De latere Kever-ontwerper Ferdinand Porsche is inderdaad van 1929 tot 1930 werkzaam bij Steyr, maar of hij invloed heeft gehad op de ontwikkeling van deze Steyr-volksauto staat niet onomstotelijk vast. Het concept wordt officieel toegeschreven aan Karl Jenschke. De Steyr 50 wordt gepresenteerd in 1936 – overigens hetzelfde jaar waarin de Kever wordt geïntroduceerd – en twee jaar later opgevolgd door de sterkere 55.
Het Oostenrijkse Steyr, oorspronkelijk een wapenfabriek, gaat rond de Eerste Wereldoorlog auto’s en tractoren produceren. In 1924 fuseert het met Austro-Daimler-Puch tot Steyr-Daimler-Puch, dat na de Tweede Wereldoorlog een grote diversiteit aan voertuigen maakt, waaronder personen- en vrachtauto’s, bussen en terreinwagens.
De verschillende divisies worden eind jaren tachtig verzelfstandigd en in 1998 neemt het Canadese Magna de autodivisie over. Magna-Steyr ontwikkelt en assembleert momenteel voor veel grote automerken, zoals BMW, Mercedes-Benz, Chrysler en Fiat.