Spyker C4 Standard Torpedo Cabriolet
De Spyker C4 is een van de laatste Spykers die geproduceerd is.
Zelfs de onafgebroken steun van Koningin Wilhelmina helpt niet meer. De verkopen zijn teleurstellend, ondanks dat de C4 indrukwekkende kwaliteiten heeft en ondanks dat er op deze auto onbeperkte garantie wordt gegeven zolang er een speciaal aangebracht zegel op de motor niet verbroken wordt. In vijf jaar tijd zijn er ongeveer 150 C4’s verkocht. In 1925 sluit Spyker definitief de deuren; het faillissement wordt een jaar later uitgesproken.
De Spyker C4 Torpedo kost in 1921 vijftienduizend gulden. Het schakelpatroon is bijzonder. Het is een W-configuratie. Voor het schakelen moet de pook naar achteren worden bewogen, dan zijwaarts en dan naar voren. In Nederland vestigt de Spyker C4 een bijzonder record.
De allereerste C4, genaamd ‘Tenax’ (Latijn voor ‘taai’) vertrekt op 27 november 1920 voor een rit van Nijmegen naar Sittard vice versa, een afstand van circa 120 kilometer die ruim een maand lang non-stop wordt afgelegd door een viertal bestuurders. De rit eindigt op 2 januari 1921. De Spyker breekt het record wat op naam staat van Rolls-Royce; in 36 etmalen legde ‘Tenax’ een afstand van 30.000 kilometer af met een gemiddelde van 35 km/u.