Spyker 15/22HP Three-Quarter Landaulette
In de jaren zestig wordt deze Spyker in Frankrijk ontdekt. Het is de enig overgebleven Spyker met een landauletkoetswerk.
Hierbij kan het achterste gedeelte van de kap worden neergelaten. Net als een van de Double Phaetons die in het museum is te zien, is het een model 15/22-HP met een lagedruksmering-systeem voor de motor, dat voorkomt dat de auto blauwe rook verspreidt.
Het jaar 1907 is niet alleen een zakelijk slecht jaar voor de Spyker-fabriek. De veerboot ‘Berlijn’, die op weg is naar Engeland, vergaat voor de kust van Hoek van Holland. Aan boord zijn onder meer Hendrik-Jan Spijker en de vertegenwoordiger van het merk voor Engeland, Frederick Elsworth. Beiden komen om. Jacobus Spijker besluit zich daarop uit het bedrijf terug te trekken.
Zakelijk lijkt het in het begin van het jaar nog goed te gaan, maar de verkopen vallen terug. Bovendien wordt een grote order van de Franse importeur geannuleerd. Uiteindelijk gaat Spyker failliet, maar weet onder een nieuwe directie een doorstart te maken.
Het enige lichtpunt voor Spyker in 1907, zij het indirect, is dat een Spyker met de Fransman Charles Godard achter het stuur tweede wordt in de monsterrit Peking-Parijs.