Spyker 14-18HP Double Phaeton
Een ‘double phaeton’ is een luxe, open, vierpersoons koets. Begin 20e eeuw is de phaeton als carrosserievorm zeer populair, met name in Groot-Brittannië.
Met dit model richt Spyker zich dan ook op de export. Met het oog daarop geven de gebroeders Spijker al in 1903 hun bedrijfsnaam een meer internationaal karakter door de lange ij te veranderen in een y: Spyker. Buiten Nederland kent men de ij-constructie immers nauwelijks.
In 1880 zijn Hendrik-Jan en Jacobus Spijker als rijtuigbouwers begonnen in Hilversum. Zes jaar later verhuizen ze naar Amsterdam. In 1898 koopt Jacobus een Benz, waarvan de broers kort daarna een verbeterde versie op de markt brengen onder hun eigen naam. Twee jaar later produceren ze hun eerste eigen auto, een 5 pk tweecilinder, in een nieuwe fabriek: Trompenburg, vernoemd naar het landgoed van kapitein Cornelis Tromp, dat ooit op die plaats stond.
De auto wordt niet direct een succes; de Nederlander geeft de voorkeur aan geïmporteerde auto’s. Deze Spyker 14/18-HP met 2,5 liter viercilinder is de oudst bekende Spyker met een origineel fabriekskoetswerk. De auto is lang eigendom geweest van de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC).