Rolls-Royce 40/50HP Silver Ghost Shooting Brake
Een toonbeeld van adellijke welstand, deze Rolls-Royce ‘shooting brake’ oftewel jachtwagen.
Geweerkasten boven de achterspatborden, een rek op het dak om het wild te vervoeren en een hertenkop als radiateurmascotte – pas een jaar later wordt de beroemde ‘Spirit of Ecstasy’ geïntroduceerd.
Landeigenaar John Charles Montagu-Douglas-Scott, zevende Hertog van Buccleuch en negende Hertog van Queensberry, oudoom van Lord Montagu of Beaulieu en afstammeling van vier Britse monarchen, geeft in 1910 opdracht tot het vervaardigen van deze Rolls-Royce. De carrosserie is gemaakt door de Schotse hofleverancier Croall & Croall in Kelso.
De zescilinder Rolls-Royce 40/50-HP wordt geïntroduceerd op de Londense autoshow van 1906. Het twaalfde exemplaar wordt geheel in aluminiumkleur gelakt en krijgt mede vanwege de zeer stil lopende motor de naam ‘Silver Ghost’.
Deze auto legt in 1907 in een betrouwbaarheidsrit een afstand van 24.000 kilometer af zonder ingrijpende reparaties. Tot dan toe is geen enkele auto tot meer dan de helft daarvan gekomen. Wel zorgen de slechte wegen ervoor dat er negenentwintig keer een lekke band moet worden gerepareerd. Er hoeven slechts enkele onderdelen vervangen te worden, die een lichte slijtage vertonen: totale prijs ongeveer twee Engelse ponden.
Ter ere van deze prestatie, die de bewering bevestigt dat Rolls-Royce de ‘beste auto ter wereld’ is, wordt het type 40/50-HP vanaf dat moment aangeduid als ‘Silver Ghost’. Dit is de op twee na oudste Silver Ghost met een originele body.