Rapid Swiss Volkswagen
Dit charmante tweezittertje met zijn ééncilinder motor is een Zwitserse ‘volkswagen’.
Belangrijker dan de auto zelf is echter het verhaal van de ontwerper. De Duitse ingenieur Josef Ganz bepleit al in de jaren twintig het concept van een volksauto. Voor autofabrikant Adler presenteert hij in 1931 een prototype, genaamd de Meikever, voorzien van een ruggengraatchassis en pendelassen.
Kort na de benoeming van Adolf Hitler tot Rijkskanselier in 1933 wordt Ganz, die van joodse afkomst is, het werken onmogelijk gemaakt. Ferdinand Porsche krijgt van Hitler opdracht een volksauto te bouwen en maakt feitelijk gebruik van het technisch concept van Ganz: ruggengraatchassis en pendelassen keren terug in de Volkswagen Kever.
Josef Ganz zelf ontsnapt in 1934 aan het Nazi-regime en vestigt zich in Zwitserland. Eind jaren dertig maakt hij prototypen van een ‘Zwitserse volkswagen’, gebruikmakend van zijn eigen, gepatenteerde, technische concepten. Pro-Duitse, corrupte ambtenaren stelen het project en zetten het onder de naam Rapid AG voort. Ganz procedeert jarenlang, maar vergeefs. In 1967 overlijdt hij in Australië, vrijwel vergeten.
Dit ongerestaureerde exemplaar is nummer 11 van de circa 35 vervaardigde auto’s.