Owen Magnetic M 25-4
‘Magnetic’ heeft betrekking op de magnetische transmissie, waarmee deze auto is uitgerust.
Aan de krukas van de zescilinder benzinemotor zitten op de plaats van het vliegwiel een generator en een grote hoefijzermagneet gemonteerd. Tussen de polen van de magneet bevindt zich een elektromotor, die verbonden is met de aandrijfas. De generator en de magneet wekken stroom op die vervolgens de aandrijfas doet ronddraaien. Met een hendel aan het stuur wordt de snelheid gereguleerd.
Het principe is afkomstig van de aandrijving van een oorlogsschip, de USS New Mexico uit 1915. Vanwege de traploze transmissie wordt de Owen Magnetic ‘The Car of a Thousand Speeds’ genoemd, de ‘auto met duizend versnellingen’.
R.M. Owen & Company vestigt zich in 1915 in New York. Ondanks een order van 500 auto’s voor Engeland, die daar onder de naam Crown Magnetic zullen worden verkocht, gaat het bedrijf zes jaar later failliet. Het systeem van de magnetische transmissie wordt te duur en te onconventioneel bevonden.
Beroemde eigenaren van een Owen Magnetic waren de tenoren Enrico Caruso en John McCormack.