Nash Metropolitan
Een auto die specifiek op een vrouwelijke clientèle is gericht. Met name in damesbladen wordt dan ook veel geadverteerd voor de Nash Metropolitan.
Met zijn chromen grille, two-tone lakwerk en reservewiel achterop is het een verkleinde versie van ‘normale’ Amerikaanse auto’s. Dat is ook de bedoeling van George W. Mason, president van autofabrikant Nash, die deze Metropolitan positioneert als een auto voor de boodschappen of voor dagelijks woon-werkverkeer.
Nash heeft echter niet de mogelijkheden om dergelijke kleine auto’s te produceren (!) en zoekt samenwerking met Europese fabrikanten. In 1952 wordt een overeenkomst met Austin gesloten; de auto zal daar worden gebouwd en voor een groot deel voorzien worden van Austin-techniek, waaronder de 1,2 liter A-motor.
Het is de eerste keer dat een Amerikaanse auto, bedoeld voor de Amerikaanse markt, in Europa wordt gebouwd. Vanaf 1956 is de auto ook als Austin in Europa verkocht. Vanwege zijn aantrekkelijke uiterlijk krijgt hij een zekere cultstatus.
Bekende Metropolitan-eigenaren zijn en waren de Engelse prinses Margaret, de zangers Phil Collins en Elvis Presley, de Amerikaanse tv-presentator Jay Leno en de acteur Paul Newman. Waaruit blijkt dat de auto niet alleen aantrekkelijk is voor vrouwen.