NAPIER 60HP TYPE 21 ROI-DES-BELGES TOURER
Napier bouwde ‘s werelds eerste 6-cylinder productiemotor en was een van Engeland’s meest vooraanstaande autofabrikanten. Als een van de weinige autofabrikanten bouwde
Napier de carrosserieën in eigen beheer.
In 1907 verkocht S.F. Edge (de topverkoper van Napier) zes Napier automobielen aan de Nizam van Hyderabad in India. Om nooit opgehelderde redenen is één chassis (dit exemplaar) niet afgeleverd aan de Nizam en bleef achter in Engeland. Dit chassis is voorzien van een voorbank en een grote benzinetank en is samen met twee andere Napiers ingezet om 24 uur non-stop te rijden op het zojuist aangelegde circuit van Brooklands. Dit om de betrouwbaarheid van het merk Napier aan te tonen. Nog voor de officiële opening van Brooklands legde S.F. Edge een afstand af van 2544 kilometer met een gemiddelde snelheid van 106 km/u. Dit record bleef maar liefst 17 jaar staan. Tijdens de recordpoging moest Edge vaak stoppen voor nieuwe banden. De bandenwissels gingen echter heel snel dankzij de toepassing van wielen met centrale moer van het merk BSA.
De motor van de T21 leverde officieel 60 pk maar kon door het toerental te verhogen 90 pk leveren. De motor kan maar liefst twee keer zo hoog toerental (2500 toeren per minuut) bereiken dan de concurrentie. Daarnaast was de Napier T21 uitgerust met de modernste hoogspanningsontsteking en druksmering voor de motor. De auto werd tevens geroemd om zijn goede wegligging. Van de in totaal 103 gebouwde Napier T21’s zijn er nog slechts drie bekend.
In 2019 heeft het Louwman Museum op het chassis een carrosserie geplaatst, waardoor de Napier er nu precies zo uitziet als hoe hij destijds aan de Nizam van Hyderabad afgeleverd had moeten worden. De naam ‘Roi-des-Belges’ (Koning der Belgen) was destijds een populaire stijl, vernoemd naar de favoriete carrosserievorm van Koning Leopold II van België.
Deze auto hoort tot de absolute top van de automobielproductie tot 1910. Zonder enige twijfel is dit een van de meest geraffineerde auto’s van zijn tijd.