Maserati 8CM Monoposto Grand Prix Car
Drie beroemde coureurs hebben in deze eerste monoposto (eenzitter) van Maserati gereden: Nuvolari, Taruffi en Sommer.
Raymond Sommer koopt in 1933 twee van deze auto’s en racet met een van de twee in Monaco, waarbij hij erachter komt dat het chassis te zwak is voor de krachtige motor. Hij verkoopt de auto’s terug aan de fabriek, waarna Tazio Nuvolari ze overneemt.
Datzelfde jaar wint Nuvolari met deze auto de Belgische Grand Prix nadat hij het chassis bij de Belgische autofabriek Imperia heeft laten verstevigen.
Hij verkoopt de auto daarop aan aanstormend racetalent Piero Taruffi, die er een derde plaats in de Coppa Acerbo mee behaalt. Taruffi gaat echter in 1935 naar Bugatti.
De Maserati is dan bovendien niet meer competitief in de Grand Prix vanwege een reglementswijziging, waarop Taruffi de auto verbouwt tot tweezitter en meeneemt naar Zuid-Afrika om daar te racen. Vervolgens verkoopt hij de Maserati aan een lokale coureur, die er in 1937 de Rand Grand Prix en in 1938 de Grand Prix van Zuid-Afrika mee rijdt.
In 1988 is de Maserati verworven door het Louwman Museum en weer terug-gebracht naar zijn oorspronkelijke eenzittervorm.