Isotta-Fraschini Tipo 8A Van Rijswijk Dual-Cowl Phaeton
Carrosseriebouwer Van Rijswijk uit Den Haag, die in 1911 al een van de Spykers van Koningin Wilhelmina van een koetswerk heeft voorzien, krijgt in 1925 de opdracht om een carrosserie te bouwen voor deze Isotta-Fraschini Tipo 8A.
Het is een ingetogen ‘Dual-Cowl Phaeton’; de achterste passagiers hebben als het ware een eigen, afgesloten compartiment met (afneembare) voorruit. Let op het prachtige houten bovendek, waarvan het gedeelte boven de achterportieren kan worden opgeklapt om de passagiers te laten instappen.
Cesare Isotta en Vincenzo Fraschini zijn in 1900 begonnen met het assembleren van Renaults. Na de Eerste Wereldoorlog richt Isotta-Fraschini zich alleen op de top van de markt, aangespoord door de aantrekkende vraag uit Amerika naar luxe automobielen. De Tipo 8, ontworpen door de briljante ingenieur Giustino Cattaneo, is in eerste instantie het enig leverbare model. In 1924 komt de grotere Tipo 8A met 7,4 liter achtcilinder van 120 pk en in 1931 de 8B met 150 pk. De crisis doet de autoproductie echter de das om en Isotta-Fraschini concentreert zich op het bouwen van trein- en scheepsmotoren, hetgeen het bedrijf tot op de dag van vandaag doet.
De beroemde acteur Rudolph Valentino was eigenaar van een Isotta-Fraschini.