Citroen 2CV 4×4 Sahara
Deze Citroën 2CV oftewel ‘Lelijke Eend’ heeft twee motoren en vierwielaandrijving.
De achterste motor, geplaatst in de kofferruimte, is achterstevoren gemonteerd en de versnellingsbakken zijn met stangen aan elkaar verbonden. Een van de motoren kan worden uitgeschakeld, bijvoorbeeld om brandstof te besparen.
Dit model ‘Sahara’, geïntroduceerd in 1958, is bedoeld voor expedities in de Franse koloniën, waar vierwielaandrijving noodzakelijk is. Aangezien Citroën geen motor heeft die krachtig genoeg is voor vierwielaandrijving wordt gekozen voor twee gekoppelde motoren. Ondanks de cilinderinhoud van slechts 425 cc per motor zijn de prestaties in het terrein behoorlijk.
De productie blijft beperkt tot 694 stuks, aangezien de auto niet voor algemeen gebruik is bedoeld. Buiten de koloniën wordt de Sahara veel ingezet in Spanje en bij de Zwitserse postdiensten; naar verluidt zijn er zelfs twee Sahara-eenden door Rijkswaterstaat gebruikt. Voor zover bekend zijn er wereldwijd zo’n 25 exemplaren over.