Bugatti Type 50T Coach Profilée
Er zit een bijzondere harmonie in het ontwerp van deze Bugatti. Alle lijnen ondersteunen en accentueren elkaar. Het is klassiek en avant-gardistisch tegelijk.
Let op de extreem lage hellinghoek van de voorruit; minder dan dertig graden. Het uitzonderlijk fraaie en tevens vooruitstrevende ontwerp van deze ‘coach profilée’ is afkomstig van Jean Bugatti, de zoon van Ettore. Als hij deze auto tekent, is hij pas 23 jaar oud.
Ook voor de keuze van de techniek is Jean verantwoordelijk. Hij raadt zijn vader aan om twee Amerikaanse Miller-raceauto’s te kopen en te bestuderen. Ettore neemt hiervan de techniek over van de dubbele bovenliggende nokkenas en de kleppenopstelling in V-vorm. Hij plaatst een 200 pk sterke vijfliter achtcilinder, voorzien van deze aanpassingen, in het chassis van een Type 46 om een sportieve personenauto te creëren, het Type 50.
De getalenteerde Jean Bugatti komt in 1939 op 30-jarige leeftijd om het leven tijdens een testrit met een T57 raceauto, als hij tegen een boom rijdt in een poging een fietser te ontwijken.
Dit is een van de twee exemplaren van de Coach Profilée die bewaard gebleven zijn. De auto wordt ‘Best of Show’ op het concours d’élégance van Pebble Beach in 1964.