Bugatti Type 44
Voor een Bugatti heeft deze auto een nogal sober koetswerk, maar juist daarom is hij heel bijzonder. De carrosserie is gebouwd door Bergeon & Descoins uit Bordeaux, een bedrijf dat zich al sinds circa 1830 bezighoudt met koetswerkbouw.
Het is een zogenaamde ‘faux cabriolet’, een ‘namaak’-cabriolet. Het dak kan namelijk niet open, maar is wel van donkerder gekleurd materiaal gemaakt en heeft een zogenaamd ‘kinderwagenscharnier’, dat hier louter ter versiering dient. Ondanks het ingetogen koetswerk mag de auto niet onderschat worden: onder de motorkap zit een forse drieliter achtcilinder. De bekleding is nog volledig origineel.
Ettore Bugatti wordt in 1881 geboren in een Italiaanse kunstenaarsfamilie. Hij gaat naar de kunstacademie in Brera, samen met zijn broer Rembrandt, maar wil liever de techniek in. Hij verlaat de academie en na enige jaren bij verschillende fietsen- en autofabrieken gewerkt te hebben, richt hij in 1909 zijn eigen autofabriek op in Molsheim, in de Duitse Elzas.
Zijn eerste auto is het type 13, met 1,3 liter viercilinder met bovenliggende nokkenas. Tevens ontwerpt hij de kleine Peugeot Bébé. In 1913 bouwt hij zijn eerste achtcilinder door twee viercilinders te koppelen.