BMW 328
Slechts 830 kilogram weegt deze BMW 328, die is gemaakt om mee te racen. Alle overbodige zaken, zoals bumpers, zijn weggelaten.
De ronde uitsparingen onder de koplampen zijn bedoeld om meer koellucht langs motor en remmen te laten stromen. Een praktische oplossing, waarmee ook materiaal wordt bespaard. De aerodynamische carrosserie is gemaakt van een speciale metaallegering en is gevormd rond een buizenframe.
De BMW 328 wordt ontwikkeld als prestigeproject voor het Derde Rijk. De auto moet klaar zijn vóór de Olympische Spelen van Berlijn in 1936. Het prototype van de 328 wint in 1936 de tweeliter sportwagenklasse in de Eifelrennen.
Uiteindelijk schrijft de BMW 328 meer dan 140 race- en rallyoverwinningen op zijn naam, waaronder de Mille Miglia van 1940. Het is een echte allrounder: sportauto, circuit-bolide en langeafstandsracer in één. Mede hierdoor geldt de auto als een van de belangrijkste sportwagens aller tijden.
BMW staat voor Bayerische Motoren Werke. Het merk bouwt oorspronkelijk vliegtuigmotoren. Later worden motorfietsen gebouwd en vanaf 1928 auto’s.