Benz Patent Motor Car
Hoewel verschillende pioniers al pogingen tot het maken van een automobiel hadden ondernomen, is deze door Karl Benz ontworpen driewieler de eerste gepatenteerde auto.
Het is geen paardloze koets, want het voertuig is van meet af aan als automobiel bedoeld. Ook is het geen experimenteel voertuig; de auto is gewoon te koop. De ééncilinder verbrandingsmotor wordt gestart door een ruk aan het grote vliegwiel achterin te geven.
Met een Benz Patent Motor Car type 3, een doorontwikkeling van deze auto, is de eerste grotere autorit ter wereld gemaakt, en wel door de echtgenote van Karl Benz, Bertha. Zij onderneemt in 1888 samen met haar twee zoons vanuit haar woonplaats Mannheim een reis van bijna 200 kilometer heen en terug naar Pforzheim om daar familie te bezoeken. Overigens heeft ze hiervoor geen toestemming aan haar man gevraagd, hetgeen heel ongebruikelijk is in die tijd.
Hier komt ook het legendarische verhaal vandaan dat mevrouw Benz tijdens de lange rit zonder brandstof komt te staan en bij een drogist een reinigingsvloeistof koopt, waarmee ze verder kan rijden. In technisch opzicht is ze sowieso heel inventief; ze repareert ook de ontsteking met een kousenband en prikt een verstopte brandstofleiding door met een hoedenpen.