Auburn Model 852 Speedster
De naam ‘Speedster’ wordt in 1928 door Auburn voor het eerst gebruikt voor een sportieve auto met zogenaamde ‘boat-tail’ (destijds modieuze, bootvormige achterzijde) en achtcilinder lijnmotor.
In 1934 wordt dit model opgevolgd door de imposante en tegelijkertijd elegante, door Gordon Buehrig ontworpen 851 Speedster met mechanisch aangedreven Schweitzer-Cummins centrifugaal-compressor. Deze draait op maximaal vermogen 24.000 toeren, waarbij de uiteinden van de rotorbladen zelfs supersonische snelheden bereiken.
Een standaard Auburn 851 Speedster is de eerste Amerikaanse auto die, tijdens een duurtest, twaalf uur lang met een gemiddelde snelheid van 100 mijl per uur rijdt (160 km/u). Na deze prestatie krijgen alle Speedsters een herinnerings-plakkaat op het dashboard.
In 1936 verschijnt het licht gewijzigde model 852. Ondanks dat de auto niet goed verkoopt en het Auburn-Cord-Duesenberg-imperium in 1937 de deuren moet sluiten, wordt de Auburn 851/852 Speedster door veel liefhebbers nog steeds gezien als de mooiste auto die het bedrijf voortbracht.