Abarth 209A Coupé Boano
Het ontwerp van deze auto met zijn hoge wielkasten, inklapbare koplampen, sportief ogende roestvrijstalen uitlaatpijp aan de rechterzijde en panoramische ruiten ziet er exotisch uit.
Toch gaat hier een ‘gewone’ Fiat 1100 onder schuil. Hij is speciaal door Abarth gebouwd in een serie van circa tien auto’s, bedoeld voor de export naar de Verenigde Staten om daar te racen in onder meer de 12 Uur van Sebring. Negen van de tien auto’s zijn roadsters. Deze 209 A is de enige auto uit de serie die als coupé is uitgevoerd en daarom uniek.
De 1,1 liter Fiat-motoren worden door Abarth opgevoerd tot 66 pk, bijna het dubbele van het oorspronkelijke vermogen van 36 pk. Carrosserieontwerper Mario Boano tekent voor het fraaie ontwerp van de auto’s, die in 1955 in Turijn en Parijs worden gepresenteerd.
De naam Carlo Abarth, een in Oostenrijk geboren Italiaan, is onlosmakelijk verbonden met opgevoerde Fiats en speciale uitlaatsystemen. Al eind jaren veertig begint Abarth hiermee, maar hij maakt ook veel automodellen onder eigen naam en bouwt zijn eigen motoren, waaronder een V8 van 350 pk. In 1971 verkoopt hij zijn bedrijf aan Fiat en trekt zich terug in Oostenrijk, waar hij in 1979 overlijdt.