Stanley 20-HP Model F Touring Car
Onder de ronde ‘motorkap’ van deze Stanley Steamer bevindt zich de stoomketel.
Het is ook te zien aan de vele leidingen en kranen onder de ketel, waarin zich circa 900 vlampijpjes bevinden. De tweecilinder motor van 20 pk is rechtstreeks verbonden met de achteras en de constructie is afgeschermd met een koperen plaat. Het zwakke punt van het ontwerp is het feit dat de stoom niet wordt gecondenseerd tot water en daardoor niet wordt hergebruikt. De stoom wordt meteen in de atmosfeer geloosd. Daardoor is de 105 liter inhoud van de watertank slechts voldoende voor een afstand tussen de 65 en 80 kilometer.
De wielen hebben een doorsnede van 36 inch en zijn bedoeld om hoge snelheden te behalen. Let ook op de prachtig geslepen koplampglazen van deze auto. Het elegante koetswerk wordt ‘Roi des Belges’ genoemd.
Stanley is het meest bekende merk onder de producenten van stoomauto’s. Het bestaat ook het langst: bijna dertig jaar. In 1906 bereikt een race-uitvoering van de Stanley stoomauto, de ‘Beetle’, een topsnelheid van 204 km/u op het strand van Ormond bij Daytona in Florida. Deze racer is de eerste auto waarvan de vorm is ontwikkeld met behulp van een windtunnel. Op korte afstanden zijn de Stanley Steamers vaak sneller dan benzineauto’s.