Trabant 601 LS
Cultobject voor de jongeren, bittere ernst voor de oudere generatie. De Trabant is de ‘volksauto’ van het naoorlogse communistische Oost-Duitsland, de Deutsche Demokratische Republik (DDR).
De productie start in 1958 in Zwickau, in de na de Tweede Wereldoorlog genationaliseerde, voormalige Auto Union-fabriek. De naam is een jaar eerder gekozen via een prijsvraag; enerzijds betekent Trabant ‘maatje, metgezel’, anderzijds refereert het woord ‘Erdtrabant’ (‘satelliet’) aan de in 1957 door de Sovjet-Unie gelanceerde Spoetnik.
Hoewel de auto het koosnaampje ‘Trabi’ krijgt, is het voor de Oost-Duitsers meer een noodzakelijk vervoermiddel, daar westerse auto’s niet mogen worden geïmporteerd. De Trabant is een zeer eenvoudig uitgevoerde auto met een tweecilinder tweetaktmotor, van origine een vooroorlogs DKW-ontwerp.
Het vermogen van de eerste Trabants is slechts 15 pk. Het koetswerk is echter van Duroplast, een kunststofsoort. Door het lage gewicht hiervan haalt dit latere model met 26 pk toch nog een top van 105 km/u.
Na de val van de Berlijnse Muur in 1989 krijgt de Trabant cultstatus.