Talbot Lago T150 SS Teardrop Coupe Figoni & Falaschi
De ‘goutte d’eau’, wordt deze uitzonderlijk fraaie carrosserie genoemd, de waterdruppel. In het Engels heet hij de ‘teardrop’, de traan. Het is een creatie van de Parijse carrossiers Figoni & Falaschi, indertijd bekend om hun flamboyante, maar altijd stijlvolle carrosserieontwerpen.
Hun creaties staan in sterk contrast met wat er doorgaans wordt aangeboden. Ook hun technieken zijn nieuw: zo maken zij gebruik van de op dat moment nieuwe ‘Nitrolac’ metalliclakken.
Achter zijn schoonheid verbergt deze auto dat het een pure racer is. Onder de motorkap zit een vierliter zescilinder van 160 pk. Een van deze ‘waterdruppels’ rijdt in 1938 naar een derde plaats op Le Mans, achter twee Delahayes.
Deze specifieke auto was eigendom van mevrouw Robin Byng, gravin van Strafford, die de auto in het vooroorlogse Frankrijk gebruikt. Na de oorlog wordt de Talbot Lago verkocht aan gentlemancoureur Rob Walker, die hem zelfs nog inzet als oefenauto voor Le Mans in 1949.
Figoni & Falaschi is een samenwerking tussen twee naar Frankrijk geëmigreerde Italianen, ontwerper Joseph (Giuseppe) Figoni en zakenman Ovidio Falaschi. In 1935 beginnen ze hun bedrijf, maar het succes is van korte duur. Na de oorlog is er geen vraag meer naar speciale koetswerken en is ook de zelfdragende carrosserie in opmars. Figoni en Falaschi gaan uit elkaar; de laatste keert terug naar Italië en Joseph Figoni gaat een ‘gewone’ garage runnen.
Van hun meesterwerk, de ‘goutte d’eau’, zijn zestien exemplaren vervaardigd. Elk van deze auto’s is verschillend omdat hij naar specifieke wensen is gemaakt.