Suzuki CV-1
Dit lief uitziende autootje heeft een wetswijziging op zijn geweten.
Medio jaren zeventig stijgt in Japan de vraag naar een auto die ultra zuinig is, zo klein mogelijk, makkelijk te bedienen, licht van gewicht en laaggeprijsd. Met een 50 cc motor, automatische versnellingsbak, een slechts 145 kilogram wegende kunststof carrosserie en een lengte van 1,9 meter voldoet de Suzuki CV-1 (Community Vehicle) aan deze criteria. De auto wordt in 1981 gepresenteerd.
Omdat de CV-1 met een bromfietsrijbewijs mag worden bereden, worden veel brommers en lichte motorfietsen omgebouwd tot drie- en vierwielers en voor spotprijzen verkocht aan vooral senioren. De voertuigen groeien explosief in aantal, hetgeen in 1984 aanleiding is om de Japanse wegenverkeerswet te wijzigen. De regels worden aangescherpt; onder meer wordt voor het rijden met deze voertuigen voortaan een autorijbewijs vereist.
De CV-1 is in 1985 verkoopklaar. De markt is dan echter veranderd en naar dit soort auto’s is minder vraag. Het blijft bij een paar honderd exemplaren.