Sunbeam-Mabley Motor Sociable
De wielen van deze auto staan niet in lijn met elkaar om de kans op wegslippen zo klein mogelijk te maken. De kans dat het voertuig omslaat, is echter des te groter.
En dan hebben we het nog niet over het onconventionele ontwerp, dat doet denken aan een sofa. Toch zijn er bijna 150 van deze auto’s verkocht. Voor zover bekend zijn er nog vier van over.
De bestuurder zit achterin en kijkt langs de passagiers, die haaks op de rijrichting zitten. De zijwielen worden via een riem en een ketting aangedreven door de voorin geplaatste De Dion-Bouton ééncilinder motor. Met een hendel kunnen het voorste en het achterste wiel worden gestuurd.
Fietsenfabrikant John Marston uit het Engelse Wolverhampton, die al rijwielen maakt onder de naam Sunbeam, is reeds met prototypen van auto’s bezig als landhuisarchitect Maxwell Maberley-Smith hem het ontwerp van deze auto aanbiedt. Weliswaar wordt Maberley’s naam verkeerd gespeld, maar de eerste Sunbeam-auto is een feit.
Deze onconventionele auto staat aan de basis van een merk wat later veel successen behaalt in races en in 1922 zelfs het wereld-snelheidsrecord op zijn naam zet (215.182 km/u).