Peugeot Type 6 Phaeton With Capote
Het is niet vreemd dat de eerste automobielen op koetsen lijken. De rijtuigvorm bestaat dan immers al; het paard wordt als krachtbron vervangen door een motor, die voor de aandrijving van de wielen gebruikmaakt van kettingen of riemen.
Deze nooit gerestaureerde, vroege Peugeot is nog een typisch voorbeeld van een paardloos rijtuig. Zelfs de beugels voor de leidsels zitten er nog op, evenals de bevestigingspunten voor de disselboom. Er wordt klaarblijkelijk rekening mee gehouden dat de auto in noodgevallen nog door paarden gesleept kan worden.
Deze auto is op 8 juni 1894 aan een Parijse klant afgeleverd en is daarmee een van de oudste auto’s van een nog bestaande autofabrikant.
De eerste Peugeot-auto wordt gepresenteerd in 1889, een stoomauto. Het jaar daarop reeds wordt gekozen voor de benzinemotor; in eerste instantie van Daimler, maar vanaf 1896 produceert Peugeot zijn eigen motoren. In dit Type 6, waarvan slechts zeven stuks zijn gemaakt, bevindt zich nog een Daimler-motor.
Het familiebedrijf Peugeot Frères is al opgericht in 1810 en maakt dan stalen gereedschappen, keukenapparatuur zoals koffie- en pepermolens, later rijwielen en naaimachines. De autoproductie is het initiatief van de neven Armand en Eugène.