Panhard et Levassor Phaeton with Canopy
Flaneren in het park is iets waarvoor eind 19e eeuw een auto eerder wordt gebruikt dan voor een rit van A naar B. Vooral in een dergelijke, dankzij de korte wielbasis relatief makkelijk te besturen auto als deze Panhard et Levassor, met fraaie bekleding van lakense stof.
Toch is afstanden rijden zeker mogelijk: een auto van dit type wint de eerste autorace ter wereld, een langeafstandswedstrijd over liefst 1.200 kilometer. Deze race, Parijs-Bordeaux-Parijs, wordt op 13 juni 1895 gewonnen door ontwerper Emile Levassor in een identieke auto, een tweecilinder 1,2 liter met gloeibuis-ontsteking. Hij rijdt het traject met een gemiddelde snelheid van 24 km/u in 48 uur en 48 minuten en finisht daarmee zes uur eerder dan de nummer twee. Tijdens de tocht nuttigt Levassor slechts één bord soep, een paar sandwiches en een glas champagne.
Deze meer dan 115 jaar oude auto is nog nooit gerestaureerd sinds hij de fabriek in Parijs heeft verlaten. Panhard et Levassor, een van de oudste autofabrieken ter wereld, biedt al vóór de eeuwwisseling een keuze uit bijna twintig automodellen, waaronder tweezitters, jachtwagens en zelfs bussen.