Lacroix & Delaville la Nef
De vorm van deze driewieler doet een beetje aan een schip denken, vandaar dat hij ook wel ‘La Nef’ wordt genoemd, een oude Franse benaming voor ‘boot’.
Ook de lange stuurhendel lijkt op een helmstok. De stuuruitslag is beperkt, zeker als er een passagier naast de bestuurder plaatsneemt. Een ééncilinder De Dion-Bouton-motor drijft via een lange riem de achterwielen aan. De eerste modellen hebben nog geen versnellingsbak.
Deze auto is vervaardigd door het in het Franse Agen gevestigde LaCroix et DeLaVille, dat bestaat van 1896 tot 1914. De ‘La Nef’ mag zich in zijn tijd verheugen in een groot aantal ‘early adopters’, mensen die nieuwe producten zo snel mogelijk willen uitproberen. Vooral artsen schaffen de ‘La Nef’ aan. Zij zien als grote voordelen van de verbrandingsmotor ten opzichte van het paard dat een automobiel altijd bedrijfsklaar is en relatief gezien veel minder onderhoud nodig heeft.