De Dion-Bouton & Trepardoux Steam Quadricycle
Deze De Dion-Bouton & Trepardoux is een van de oudste overgebleven automobielen ter wereld.
De voorop geplaatste stoomketel en de drijfstangen naar de achterwielen doen deze auto denken aan een rangeerlocomotief. Het is niettemin een van de eerste bruikbare en daarom ook succesvolle toepassingen van een stoommachine in een kleine automobiel. De onder de vloer gemonteerde tweecilinder compoundmachine (samenstel van een hoge- en een lagedrukcilinder) kan zelfs door één man bediend worden; er hoeft dus geen stoker mee. De watertank bevindt zich onder de zittingen, de kolenbunker is rond de ketel gemonteerd. Het voertuig is in 50 minuten onder stoom en kan een topsnelheid van circa 60 km/u bereiken.
De firma De Dion, Bouton et Trépardoux is een van de allereerste en belangrijkste automobielfabrikanten. Het bedrijf ontstaat in 1880, als de zwagers Georges Bouton en Charles Trépardoux in de buurt van Parijs een bedrijfje stichten dat speelgoedstoommachientjes maakt. Hun verfijnde techniek trekt de aandacht van de rijke graaf Albert de Dion, die vervolgens de onderneming gaat financieren met de bedoeling stoomvoertuigen voor personen- en vrachtvervoer te produceren.
Stoom is in de beginjaren van het automobilisme een van de opkomende aandrijvingtechnologieën, naast elektriciteit en de benzinemotor. Als De Dion in 1889 op de wereldtentoonstelling in Parijs (waar de stad de Eiffeltoren aan te danken heeft) kennismaakt met de benzinemotor, ziet hij hierin nieuwe mogelijkheden. De inventieve Bouton ontwikkelt zelfs een benzinemotor die de concurrentie op vele punten verslaat. Trépardoux blijft echter vasthouden aan stoom en verlaat de firma in 1893.