Chrysler CU Airflow 8 Sedan
De gestroomlijnde Chrysler ‘Airflow’, die aan een Amerikaanse diesellocomotief doet denken, zorgt in 1934 voor heel wat beroering bij de consument.
Het in de windtunnel geteste Airflow-concept van Chrysler-ingenieur Carl Breer leidt niettemin tot een hogere snelheid en een lager benzineverbruik, zoals ook verwacht.
De auto is ook voorzien van veel technische nieuwigheden, zoals een versnellingsbak met automatische overdrive. De brede koets wordt gedragen door een aan het chassis gelast stalen buizenframe. Deze constructie wordt gezien als een vroege vorm van een zelfdragende carrosserie.
Toch loopt het publiek niet warm voor de Airflow, vanwege het controversiële uiterlijk. Pogingen om de voorzijde wat traditioneler te maken, doen de verkoopaantallen ook niet stijgen en de productie van het model wordt in 1937 stopgezet.
De Chrysler Airflow in het museum is een van de zeer weinige exemplaren die in Nederland is geleverd en draagt nog het originele provinciekenteken voor Noord-Holland. Hij is nooit gerestaureerd en staat nog in de originele lak.