Bugatti Type 43
Hoewel de langere toercarrosserie het niet meteen doet vermoeden, stamt de Bugatti 43 direct af van de Type 35 Grand Prix-racer.
De auto is zelfs voorzien van dezelfde motor: een 2,3 liter achtcilinder met compressor. Elke cilinder heeft drie kleppen – twee inlaatkleppen en één uitlaatklep – en de motor heeft zo veel koppel dat de auto in de vierde versnelling vanuit stilstand kan optrekken. Het Type 43 is in die tijd de eerste productieauto die 160 kilometer per uur kan halen.
De lichtmetalen wielen met acht spaken geven de verwantschap met de race-Bugatti’s aan. Interessant detail is dat bij dit exemplaar de koplampen met het stuur meedraaien.
Het Type 35 is de meest succesvolle Bugatti-racewagen. Het model maakt zijn debuut tijdens de Grand Prix van Lyon in 1924. Daarna wordt de auto tweede in de Grand Prix van San Sebastian en begint de zegereeks met diverse Grand Prix-overwinningen en vijf keer achter elkaar een overwinning in de Targa Florio.
Bugatti is een van de weinige fabrikanten die zijn raceauto’s ook te koop aanbiedt aan particulieren. Het Type 35 is zeer in trek bij privé-rijders en zou beschouwd kunnen worden als de eerste in serie geproduceerde raceauto. Vandaar ook dat het type ruim duizend overwinningen op zijn naam kan zetten.