100 jaar MG
In het weekend van 3 en 4 juni viert het Britse sportwagenmerk MG het 100 jarig bestaan in het Louwman Museum.
Onze eigen MG TC Police Car wordt dat weekend bezocht door de MG’s van de clubs MGTTO, MGCC en MGATO. We verwachten meer dan 40 bijzondere exemplaren in en voor het museum, waaronder de bijzondere MG VA van MG-oprichter Cecil Kimber.
Hoe het begon
Cecil Kimber was de oprichter van het automerk MG. Hij ontwierp, bouwde, en verkocht zijn eerste auto’s in 1923 onder de naam MG Super Sports Morris. De allereerste geregistreerde verkoop van deze MG, uitgerust met een body van carrosseriebouwer Raworth, vond plaats in augustus 1923. De koper was Oliver Arkell, een lid van de brouwersfamilie Arkell uit Swindon, UK. De originele rekening is nog in bezit van de Early MG Society. In het jaar 1923 verschenen ook de eerste MG-advertenties in kranten en tijdschriften.
De historie begon echter al in1921 toen Cecil Kimber als ‘sales manager’ in dienst trad bij Morris Service Centre in Oxford, het bedrijf dat onder leiding stond van de Engelse autopionier Lord Nuffield. Al snel liet de enthousiaste Kimber de standaard Morris Oxford cars van een nieuwe carrosserie en een snellere motor voorzien. De modellen waren toen nog uitgerust met de ronde bullnose koelermantel.
In 1924 werd Cecil Kimber algemeen directeur en de productie van vooral sportauto’s begon aan een snelle start. In 1925 won hij met zijn speciale Kimber Chummy Special MG de Land’s End Trial. De auto kreeg de naam Old Number One, ook al was het niet de eerste MG die was verkocht. Deze wagen met het kenteken FC 7900 staat nu in het British Motor Museum in Gaydon, UK.
De verkoop stijgt
In 1927 werd de Flatnose, de nieuwe karakteristieke MG-koelermantel, op nieuwe modellen gemonteerd. Tijdens de London Motor Show werden de eerste 6-cilinder modellen geïntroduceerd. Het bedrijf groeide en verhuisde in 1929 van Oxford naar Abingdon on Thames. Daar werd de productie gestart onder de naam MG Car Company. Vanuit Abingdon rolden de bekende sportauto’s met het octagonale embleem van de productielijn de wijde wereld in.
De merknaam MG is oorspronkelijk een afkorting van Morris Garages. Omdat de verkoop van grote auto’s stagneerde, specialiseerde het bedrijf zich in het maken van kleine betaalbare sportauto’s zoals de M-Midget die met veel succes werd verkocht.
MG racers
Vanaf die periode behaalde MG tijdens races veel overwinningen in de lichte klasse. De MG-K3 was zeer succesvol in de beroemde Mille Miglia van 1933 met een eerste en tweede plaats in het eindklassement. Het bedrijfslogo uit die periode was dan ook MG Safety Fast.
Op de speciale raceafdeling produceerde men ook auto’s voor het behalen van snelheidsrecords. In 1957 brak de beroemde coureur Sterling Moss op de zoutvlaktes in Amerika het bestaande wereldrecord met de MG EX-181. De auto, uitgerust met een 1,5 liter motor, behaalde een topsnelheid van 254 Mph.
Voor en na WOII
Vanaf 1935 tot aan de tweede wereldoorlog werden ook weer grotere auto’s (saloons) gebouwd. Het naoorlogse succes van ‘zijn merk MG’ heeft Cecil Kimber helaas niet meegemaakt: hij kwam in november 1945 bij een ernstig treinongeluk om het leven. Direct na de oorlog kwam de productie weer op gang met de MG-TC, de eerste Europese sportauto die wereldwijd geëxporteerd werd. Vooral in Amerika werd dit een succesvol model, dat tevens de aanleiding was voor het organiseren van de eerste Amerikaanse Grand Prix in Watkins Glenn.
De T-type serie werd tot1955 geproduceerd. Daarna begon MG met de bouw van de MGA volgens de traditionele methode met een losse body op een ‘ladderchassis’. Van deze fraai gelijnde sportwagen die tot 1962 werd geproduceerd, werden in totaal 101081 stuks verkocht. De MGA werd opgevolgd door de MGB, de eerste betaalbare sportauto met een zelfdragende carrosserie. Wereldwijd werd dit een groot succes. De productie van dit model duurde 19 jaar en in totaal werden 512112 stuks in diverse uitvoeringen verkocht. Tot aan het einde in 1980 werden in Abingdon 850.000 MG’s geproduceerd De laatste MGB die van de productielijn rolde, staat nu in een klein MG-museum in Abingdon on Thames, UK.
Marque of Friendship
Overal ter wereld ontstonden MG-vriendenclubs die het in stand houden en restaureren van het merk MG bevorderden en bevorderen. Nederland kent drie MG-clubs die ieder een eigen identiteit hebben: MG Car Club Holland voor alle typen MG’s, MG A-Type Owners Holland voor eigenaren van een MGA en M.G. T-Type & PreWar Owners Holland voor eigenaren van MG’s die tot en met 1955 werden geproduceerd. Het gemeenschappelijke devies MG the Marque of Friendship is na 100 jaar nog steeds actueel.
Na 1980
Het merk MG verwisselde in de afgelopen 100 jaar wel acht keer van eigenaar. Na een periode van 12 jaar waarin geen auto’s werden gemaakt, startte MG in 1992 weer op met de productie van de MG-RV8. De merknaam kwam onder meer in handen van BMW (MGF en MGTF) en de MG-Rover-Group, de laatste Engelse eigenaar. In juli 2005 werd het merk, inclusief de gehele productielijn, verkocht aan de Chinese Nanjing Automobile Group.
Na een fusie met de grootste Chinese autofabrikant SAIC kwam in 2001 de MG6 op de markt, het eerste seriemodel dat weer in grote aantallen over de gehele wereld werd geëxporteerd. De SAIC produceert momenteel vooral elektrisch aangedreven ‘family cars’ en SUV’s maar men werkt momenteel ook weer aan het ontwerp van een sportwagen.
MG 100 jaar
In 2021 werd de MG Cyberster onder het motto The Future is Arriving als conceptcar aan de wereldpers getoond: een nieuwe elektrische sportwagen om het 100-jarig bestaan van MG te vieren. Als de productie van deze superfraaie ‘budget electric sports car’ in 2023 wordt opgestart, dan is MG weer een sportwagenmerk met toekomstperspectief.
Naar de MG TC Police Car