1. PEUGEOT

    TYPE 6 PHAETON WITH CAPOTE Meer informatie

    1894

Het is niet vreemd dat de eerste automobielen op koetsen lijken. De rijtuigvorm bestaat dan immers al; het paard wordt als krachtbron vervangen door een motor, die gebruikmaakt van kettingen of riemen om de aandrijving op de wielen over te brengen.

Deze nooit gerestaureerde, vroege Peugeot is nog een typisch voorbeeld van een paardloos rijtuig. Zelfs de beugels voor de leidsels van de paarden zitten er nog op, evenals de bevestigingspunten voor de disselboom. Er wordt klaarblijkelijk rekening mee gehouden dat de auto in noodgevallen nog door paarden gesleept kan worden. 

Deze auto is op 8 juni 1894 aan een Parijse klant afgeleverd en is daarmee een van de oudste auto’s van een nog bestaande autofabrikant. 

De eerste Peugeot-auto wordt gepresenteerd in 1889 en is door stoom aangedreven. Het jaar daarop reeds wordt de keuze gemaakt voor de benzinemotor; in eerste instantie van Daimler-fabrikaat, maar vanaf 1896 produceert Peugeot zijn eigen motoren. In dit Type 6, dat alleen in het jaar 1894 is geproduceerd in een oplage van zeven stuks, bevindt zich nog een tweecilinder Daimler-krachtbron. 

Het familiebedrijf Peugeot Frères is al opgericht in 1810 en maakt dan stalen gereedschappen, uurwerken en keukenapparatuur zoals koffie- en pepermolens, later rijwielen en naaimachines. De autoproductie is het initiatief van twee neven, Armand en Eugène Peugeot, hoewel de laatste uiteindelijk niet zo veel heil ziet in automobielen en het bedrijf kort daarna verlaat.