1. MASERATI

    8CM MONOPOSTO GRAND PRIX CAR Meer informatie

    1933

Drie van de beste coureurs aller tijden hebben in deze eerste monoposto (eenzitter) van Maserati gereden: Tazio Nuvolari, Piero Taruffi en Raymond Sommer.

Laatstgenoemde koopt in 1933 twee van deze auto’s en racet met een van de twee in Monaco, waarbij hij erachter komt dat het chassis te zwak is voor de krachtige motor. Hij verkoopt beide auto’s terug aan de fabriek, waarna Tazio Nuvolari ze overneemt. Datzelfde jaar wint hij met deze auto de Belgische Grand Prix nadat hij het chassis bij de Belgische autofabriek Minerva heeft laten verstevigen.

Nuvolari verkoopt de auto daarop aan aanstormend racetalent Piero Taruffi, die er een derde plaats in de Coppa Acerbo mee behaalt. Taruffi gaat echter in 1935 naar Bugatti. De Maserati is dan bovendien niet meer geschikt voor de Grand Prix vanwege een reglementswijziging, waarop Taruffi de auto verbouwt tot tweezitter door de carrosserie te verbreden.

Taruffi neemt de auto mee naar Zuid-Afrika om daar te racen en verkoopt de Maserati aldaar aan een lokale coureur, die er in 1937 de Rand Grand Prix en in 1938 de Grand Prix van Zuid-Afrika mee rijdt. Daarna wordt de auto opgeslagen.

In 1988 is de Maserati verworven door het Louwman Museum. De verbouwing tot tweezitter is destijds met minimale aanpassingen gebeurd, dus het was relatief eenvoudig om de auto weer in zijn oorspronkelijke eenzittervorm terug te brengen.