Eysink 10/12 HP
Dit is een heel bijzonder stuk Nederlands erfgoed: de enig overgebleven automobiel van het Amersfoortse merk Eysink, Nederlands oudste automobielfabrikant.
Door een samenloop van omstandigheden is deze auto bewaard gebleven. De in 1912 gekochte auto werd alweer in 1917 ingeruild omdat deze niet voldoende betrouwbaar bleek. Vervolgens is de auto bij de garage in opslag gezet, waar hij lange tijd heeft gestaan. De garagehouder gebruikte de auto wel voor old-timer bijeenkomsten en feestelijke gelegenheden, zoals tijdens de Bevrijding in 1945.
Na restauratie in de jaren tachtig bevindt de auto zich geruime tijd in een Museum te Goes. In 2007 wordt de Eysink door de gemeente aan het Louwman Museum geschonken.
Eysink is opgericht in 1886 door Dirk-Hendrik (Dick) Eysink en maakt in eerste instantie fietsen en motorfietsen. In 1897 beginnen zijn zoons August en Menno met de productie van auto’s. Het prototype heeft nog een Benz-motor, de latere productiemodellen hebben een motor van eigen fabricaat.
Hiermee is Eysink ook de eerste Nederlandse autofabrikant die eigen motoren produceert. Eysink-auto’s worden onder meer geëxporteerd naar Nederlands-Indië en naar Engeland, waar nog een aantal als taxi in Londen wordt ingezet. Eysink maakt vrij grote en dure auto’s, maar de Amerikaanse concurrentie kan goedkopere auto’s produceren.
Ondanks dat Eysink dan overschakelt op kleinere modellen, is het te laat. In 1919 stopt de autoproductie; de motorfietsen worden nog tot midden jaren vijftig gemaakt. Er zijn ongeveer 330 Eysink-auto’s vervaardigd.